Wednesday, 27 July 2022

Το χάνουμε το τρένο;

 

Για άλλη μία φορά τελευταία και καταϊδρωμένη η Ελλαδίτσα μας…

του Γιάννη Ζαμπετάκη


Η είδηση όπως την διαβάσαμε στο cibum.gr στις 27 Ιούνη: Και στη Ελλάδα ο αποκλεισμός διαφημίσεων ανθυγιεινών τροφίμων σε παιδιά – Cibum

Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων & Ποτών (ΣΕΒΤ), σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Διαφημιζομένων Ελλάδος (ΣΔΕ), υλοποίησαν το ελληνικό “Pledge”, μία εθελοντική πρωτοβουλία για τη βελτίωση του τρόπου διαφήμισης τροφίμων & ποτών στα παιδιά. Βέβαια όπως φαίνεται σε αυτό το θέμα είμαστε ακόμα πολύ πίσω, καθώς τέτοιες διαφημίσεις σε πολλές χώρες της Ευρώπης όπως στη Βρετανία και την Ισπανία έχουν απαγορευτεί δια νόμου και δεν επαναπαύονται στην εθελοντική συμμετοχή των εταιρειών.

Το ελληνικό Pledge δημιουργήθηκε στο πρότυπο του αντίστοιχου ευρωπαϊκού, EUpledge και απαντά καθοριστικά στις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο που δείχνουν ότι το θέμα της σωστής διατροφής, σε συνδυασμό με τη διαφήμιση τροφίμων & ποτών στα παιδιά, είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η στρατηγική «Από το αγρόκτημα στο πιάτο» θέτει μια σειρά από στόχους και προκλήσεις για τη μετάβαση σε πιο βιώσιμα συστήματα τροφίμων και είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον κλάδο, καθώς αγγίζει περιοχές στις οποίες η Βιομηχανία Τροφίμων & Ποτών δραστηριοποιείται ενεργά εδώ και χρόνια, σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση.

Το ελληνικό Pledge αποτελεί ένα πλαίσιο κοινών εθελοντικών δράσεων & δεσμεύσεων, είναι δηλαδή ένας Κώδικας Αυτοδέσμευσης από επιχειρήσεις του κλάδου που -μεταξύ άλλων- αποκλείει τη διαφήμιση τροφίμων & ποτών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, αλάτι, ζάχαρη σε παιδιά κάτω των 13 ετών. Στόχος η αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας και των μη μεταδιδόμενων νοσημάτων και η υποστήριξη των γονέων στην προσπάθειά τους για πιο υγιεινή διατροφή των παιδιών.

Η γνώμη μας: ας μιλήσουμε κάποια στιγμή για την «ταμπακέρα». Ποια τρόφιμα είναι ανθυγιεινά; Μόνο όσα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη; Ή μήπως πρέπει να μιλήσουμε …επιτέλους (!!) και για τα τρόφιμα που προκαλούν εθισμό (π.χ. ποτά με καφεΐνη); Η παιδική παχυσαρκία και τα μη μεταδιδόμενα νοσήματα είναι πολυπαραγοντικά φαινόμενα και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η (κακή) διατροφή είναι ένας από αυτούς τους παράγοντες. Τα παιδιά θα πρέπει να μαθαίνουν να καταναλώνουν λιγότερα επεξεργασμένα τρόφιμα και περισσότερα φρούτα και λαχανικά και χυμούς. Θα χαιρόμουν αν υπήρχαν περισσότερες εταιρείες με τέτοια τρόφιμα στον κατάλογο των συμμετεχουσών εταιρειών…Μέχρι τότε, θα κρατώ μικρό καλάθι…


*O Γιάννης Ζαμπετάκης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Χημείας Τροφίμων, Πρόεδρος του τμήματος Βιολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Λίμερικ στην Ιρλανδία και “παίζει” πάντα Αριστερό Εξτρέμ.

Email: ioannis.zabetakis@ul.ie

Twitter: @yanzabet

No comments: